1. Proč jste se pro studium rozhodl a jaká byla vaše očekávání?

2. V čem spatřujete největší přínos MBA studia?

3. Jaký je podle vás rozdíl mezi MBA studiem a dalšími možnostmi vzdělávání a má smysl MBA i v současné době?

 

Romana Gondeková, MBA

Finanční ředitelka, místopředsedkyně představenstva, Druchema

ad. 1. Pro studium MBA jsem se rozhodovala v době, kdy české vysoké školy ve svých studijních plánech byly poněkud staromódní a věnovaly se především ekonomickým teoriím, které jsou samozřejmě pro pochopení fungování ekonomiky jako celku velmi důležité, ale opomíjely praktické uchopení problematiky privátních firem. Protože pracuji v soukromé sféře, tak mi nabídka studijního programu MBA na Czech management institutu v Praze přišla jako to nejlepší, kterým směrem se vydat. Moje očekávání byla rozšířit své teoretické znalosti i praktické zkušenosti tím správným směrem a získat více konkrétních znalostí, jak řídit soukromou firmu.

ad. 2. V tom, že se mi podařilo najít dobrou školu s kvalitními profesory i odborníky z praxe, kteří společnými silami přispěli k tomu, že se má očekávání splnila. Určitě si uvědomuji, že každá škola, která nabízí MBA, uchopila program jiným způsobem a nechala se inspirovat v zahraničí různými institucemi. Měla jsem to štěstí, že jsem studovala na španělsko-české škole a tak náš program byl hodně ovlivněn španělským konceptem MBA. V dnešní době pro toho, kdo se o nabídku studií na MBA nezajímá, se může ten vliv Španělska zdát jako zavádějící (zde narážím na krizi, která zmítá celý jih Evropy), ale ti, co vědí, tak vědí, že španělské MBA školy jsou jedny z nejlepších na světě. Ale abych se vrátila k otázce, pro mne, když se podívám zpětně na má studia, bylo asi nejpřínosnější studium managementu, poté hodiny s odborníky na bankovnictví a pak mne velmi zaujaly přednášky, které probíhaly na tzv. neekonomická témata. Věnovali jsme se globálním problémům světa, kulturním rozdílům mezi jednotlivými národy a náboženstvími, nebo jsme prošli hodinami rétoriky, dozvěděli jsme se o myšlenkových mapách apod. Musím přiznat, že poznatky, které jsem získala studiem MBA jsem také hojně využila jako členka restrukturalizačního týmu, kterému se podařilo znovu postavit na nohy firmu Druchema.

ad. 3. Domnívám se, že studium MBA má právě v dnešní době velký význam. A to především pro odborníky, kteří pracují v soukromých firmách, protože je to pro ně asi nejlepší způsob doplnění stávajícího vzdělání. Nicméně i zde je třeba si udělat důkladnou analýzu škol, které MBA programy nabízí.

Ing. Kamil Košťál, MBA

Personální a logistický ředitel společnosti BORCAD cz s.r.o.

ad. 1. Jako absolventu vysoké školy strojního zaměření mi pro manažerskou praxi chyběly znalosti z financí, ekonomiky, řízení lidských zdrojů a dalších oblastí, které obvykle technicky zaměřené studium neposkytuje. Doplnění vzdělání na ekonomické fakultě by znamenalo nejen několik let studia, ale i nutnost studia předmětů, které pro manažerskou praxi nejsou nezbytně nutné. Od MBA jsem proto očekával, že mne seznámí v poměrně krátkém čase s nejdůležitějšími znalostmi, které budu pro manažerskou práci potřebovat.

ad. 2. MBA z člověka neudělá manažera nebo ekonoma, ale poskytne základní informace o oborech, o nichž dosud moc nevěděl. Přínos studia je limitován omezeným rozsahem studia (nesrovnatelným s řádným vysokoškolským studiem) a tím, že lektory bývají především vysokoškolští profesoři, méně úspěšní lidé z praxe. Konkrétní přínos pak vidím v uceleném souboru znalostí nezbytných pro manažerskou práci. Dále v pochopení těchto základních znalostí a jejich souvislostí, které umožňuje pokračovat individuálním studiem a jít do hloubky tam, kde to člověk nejvíce potřebuje. A nakonec v možnosti diskutovat konkrétní praktické problémy a jejich řešení s lidmi z jiných firem.

ad. 3. MBA, na rozdíl od standardního vysokoškolského studia, nemohl studovat člověk bez praxe - když se člověk učí něco, o čem už z praxe alespoň něco ví, učí se mu to mnohem lépe, tím spíše když zjistí, že v jiných firmách řeší podobné problémy. Dalším rozdílem je jeho efektivita - zaměřuje se pouze na vybrané předměty, které manažer nutně potřebuje. To, že nabízí ucelený soubor předmětů, poskytuje výhodu proti individuálním kurzům zaměřeným jen na jednu oblast.

MBA určitě má smysl, pokud od něj člověk neočekává, že se z něho po absolvování studia stane hotový manažer. Smysl má především u lidí, kteří nemají ekonomické nebo obchodní vzdělání. Ještě větší smysl by mělo tehdy, pokud by v něm byl větší prostor věnován lektorům, kteří jsou úspěšnými manažery, ekonomy apod. Pak by jeho výhoda vůči klasickému VŠ studiu byla ještě vyšší.

MUDr. KAREL FILIP CSc., MBA

Ředitel, Fakultní Thomayerova nemocnice Praha

ad. 1. Cítil jsem potřebu rozšířit si ekonomické a manažerské vzdělání a lákala mě možnost absolvovat studium na prestižní americké škole. Další výzvou pro mně bylo studium v angličtině a možnost porovnávat se s daleko mladšími spolužáky různých národností. Již dříve jsem absolvoval manažerské kurzy v USA, Japonsku a Dánsku, tak jsem neočekával nějaký zásadní posun v mých vědomostech, ale skutečnost nakonec předčila moje očekávání.

ad. 2. Pro mě to byl výlet do světa "normálního" byznysu, svět medicíny je úplně o něčem jiném, i když i zde platí základní ekonomická pravidla stejně. Pochopil jsem, co je globalizace, kam svět směřuje, jaké jsou rozdíly v politice jednotlivých států, naučil jsem se spoustu věcí o Evropské unii, které bych jinak nevěděl, zkrátka se mi otevřel zcela jiný pohled na svět. Načerpal jsem samozřejmě mnoho znalostí z oblastí financí, marketingu, organizace, HR managementu, který u nás hodně zanedbáváme, přestože všechno je o lidech. Poznal jsem skvělé učitele, kteří nebyli jen teoretici, ale pracovali jako konzultanti pro velké nadnárodní firmy a měli své vědomosti prověřené praxí. Seznámil jsem se a spřátelil se spolužáky z USA, Francie, Švýcarska, Slovinska, Ruska a samozřejmě i z Čech, kteří na sobě usilovně pracovali a mnoho jsem se od nich naučil. Bylo to velmi náročné studium, rád říkám, že nikdy v životě jsem se tak moc neučil.

ad. 3. Netroufám si posuzovat jiné možnosti vzdělávání, ale MBA studium obecně nabízí ucelenou formu postgraduálního vzdělávání s důrazem na individuální i týmovou aktivitu. Studium v cizím jazyce přinutí a přivede k velkému zdokonalení jazykového vybavení. Velmi záleží na organizaci studia a zejména na učitelích. Každému, kdo uvažuje, zda absolvovat studium MBA, doporučuji, ať se do toho pustí, ať si velmi pečlivě vybere tu správnou školu a ať velmi usilovně studuje. Vyplatí se to.

ING. MICHAL SEIDL, MBA

Operations Director, ANECT a.s.

ad. 1. Moje vzdělání je původně technického směru v oboru telekomunikací a řadu let jsem pracoval na čistě technických pozicích. Po čase jsem si však uvědomil, že mě zajímají nejen technické záležitosti, ale i vedení lidí, řízení procesů a organizace. Absolvování MBA se mě jevilo jako velmi dobrý způsob, jak obohatit své znalosti i o tyto oblasti systematickým studiem.

ad. 2. Již v průběhu tříletého studia MBA jsem velice oceňoval možnost kontaktu, výměnu názorů, zkušeností a spolupráci se svými spolužáky a učiteli, kteří byli i z jiných oborů než IT a telekomunikací. To mě velice osobně obohatilo a také ovlivnilo můj dosavadní způsob nahlížení na manažerskou práci. Tím, že jsem byl nucen absolvovat mnoho přednášek, prostudovat velké množství především anglické odborné literatury a vytvořit řadu konceptů, jsem si setřídil teoretické základy managementu podniku a uvažoval o jejich aplikaci ve svém praktickém životě. Také jsem se zlepšil v mluveném i psaném používání anglického jazyka.

ad. 3. V letech 1998 až 2000, kdy jsem studoval MBA, byl jasnější rozdíl mezi kvalitou, hloubkou a úrovní nabízeného studia MBA a ostatními manažerskými kurzy, které pořádal kdekdo. Obávám se, že dnes došlo k částečné erozi vnímání kvality studia MBA, na trhu se objevuje řada nabídek na kurzy a školení, které nesou ve svém názvu MBA a často není od uchazečů vyžadováno VŠ vzdělání ani praxe. Rozsah studia MBA stále považuji za přínosný pro ty, kteří se chtějí věnovat manažerské práci na profesionální úrovni.

Zuzana Čempelová